Sony Vision-S fordi de kan

En bil? Ikke noget problem

I flere årtier har Sony været en af de vildeste kameraproducenter, videokameraproducenter, filmselskaber og generelt tech-firmaer i verden. Jeg er personligt Sony mand når det kommer til kameraer, lyd og TV, så da Sony henslængt kom med en fodnote, på CS Show i USA, om at de har lavet en konceptbil, Sony Vision-S, var jeg helt fremme i stolen.

Vision-S

Bilen Sony S-Vision er en combi-cupé, a la Tesla 3.  Da det er Sonys legestue, der har været på spil, er den pakket med seneste tech fra bl.a. BlackBerry og BOSCH. Det er klart, at det er en ren elbil, med mere end 30 sensorer inde og ude, til at registrere alt fra trafik, hvad dine øjne gør mv. Der er flere wide screens foran og bagi for ultimativ køreoplevelse også som passager.

Hele bilels platformen er produceret og designet af bilproducenten Magna, der siger, at “denne EV-platform er helt ny, og vil kunne bruges på flere bilmodeller, bl.a. SUV’ere”. Faktisk var Sony igang med at præsentere den nye Sony PlayStation 5, og dennes nye logo, da kommentaren kom om Vision-S. Typisk Sony.

Det vilde ved Sony som tech-gigant er, at Sony har nogle af de allerbedste designere og ingeniører. De kommer med de fedeste ideer og gadgets, problemet er, at alt for få af deres fede ideer, ser dagens lys, og endnu færre får den korrekte omtale. GoPro er nok det bedst kendte ActionCam, men Sonys ActionCams har været foran GoPros kvalitet og tech i mange år. Sonys Hovedtelefoner er klart i klassen af de allerbedste. De har Hi-Res hovedtelefoner- og små højttalere, det er der vist ikke mange der kan klare – eller slet ingen i den kommercielle klasse. Det jeg egentlig bare vil sige med dette er, at Sony kan alt, hvis de gider… så tja… det kan da også lave en fed bil.

 

TECH TECH TECH
Sony Vision-S elbil vist af CarBeat

Monitor: den vildeste skærm i bilen er, absolut den trykfølsomme skærm der måler hele bilens bredde og er placeret foran. Der er naturligvis to slærme som sidespejle, det er også normen efterhånden. Regner med at det fungerer bedre end Audi e-trons katastrofale system.

CMOS: er naturligvis i samtlige sensorer i bilen. Det er den allerhøjeste kvalitet, og de mest følsomme sensorer der kan genkende alt inde- og uden for bilen, selv i situationer hvor det kan være svært at skelne.

Lidar er en teknologi til at indsamle store mængder af afstandsmålinger med høj præcision. På denne måde får bilen konstant IRL information om de aktuelle omgivelser i 3d og helt præcist.

CarBeat Sony

Sensor fusion technology gør at bilen kan ‘se’, selv i den tykkeste tåge, regn, sne mv.

Time-of-Flight (ToF) kabine sensor system, der gør at bilen kan se hvem du er, hvem der er i bilen og ser alle bevægelser, samt kan hjælpe med at gøre køreturen endnu mere behagelig.

360-graders audio med højtaler i alle sæderne og i kabinen.

Næsten alle Sonys afdelinger er proppet ind i Sony Vision-S alt fra cloud til volumen knap.

Hvornår kommer bilen – ja typisk Sony, så er det nok bare endnu et fedt projekt, der bliver i skuffen af andre gode ideer. Men de ku’ hvis de gad og det er ret fedt.

MEN hvis den kommer, har jeg kun tilbage at sige – Sony ta’ mine penge!

Please follow and like us: