Kun 5 Lamborghini Miura får lov.
Pebble Beach Concours d’Elegance, er en af de mest berømte biludstillinger i verden for klassiske biler. Hvert år siden 1950 udstilles der klassiske biler her. Alle er de helt perfekte og i perfekt stand. Det kræver dog noget helt særligt, for at blive udvalgt til at udstille sin bil der. Det er kun for de bedste af de bedste, og et sandt privilegie at få lov.
Den 18 august 2019 udstilles de klassiske perler for 59. gang, og kun 5 Lamborghini Miuraer er inviteret og udstiller.
Blandt de fem, der kommer fra hele verden, har de alle en interessant og fantastisk historie. Tre af dem er fuldt restaureret hos Lamborghini Polo Storico i Sant’Agata Bolognese. Tænk at Miura er drømme der er blevet til virkelighed, af en ung gruppe af designere og teknikkere alle under 27 år. Den yngste, Marcello Gandini – designer hos Bertone, var blot 22 år.
I 1966 har Lamborghini Miura præmiere til motorshowet i Geneve. Den er vild og helt særlig. Den har en kæmpe tværliggende 4 liters V12 centermotor med 4 overliggende knaster. Den er den hurtigste serieproducerede bil i den periode.
De 763 originale Miuraer bliver produceret fra 1966 til 1973 i Sant’Agata Bolognese, og er aset for værende en af de mest ønskede biler for en samler at have eller få lov til at køre i.
De fem Muiraer der deltager i Pebble Beach 2019
1967 Miura P400,
ejet af Tom & Gwen Price, Belvedere i USA, chassisnummer 3087. Den er nr. 22 ud af den originale produktionsserie på 25 stk. Den bliver leveret fra ny, til den schweiziske ræser køre Karl Foitek i juni 1967 i gennem sin sportsvognsforhandler i Zürich. Han ejer den indtil 1972, hvor han sælger den til John Middleton fra Lake Forest, Illinois, som beholder den i de følgende 40 år. Den 3. ejer få bilen restaureret af en Lamborghini-ekspert i USA, og dens nuværende ejer køber bilen i oktober 2018.
1968 Miura P400,
der ejes af Jon & Kim Shirley, Medina, USA, chassisnummer 3303, er nr. 101 Miura P400, der bliver bygget færdig i februar 1968, og bliver straks leveret til sin første ejer, Shah af Iran, Mohammad Reza Pahlavi. Denne P400 bliver specielt bestilt med forkromet kofanger, et specielt rat og flere andre kosmetiske ændringer. Shahen får ved levering af sin Miura, udstyret den med specielle pigdæk, så den er klar til sneen ved hans hjem i St. Moritz. Shahen sælger den lige inden hans undergang under den iranske revolution i 1979, og bilen bliver derefter konfiskeret af Ayatollah Khomeinis regering, før den bliver smuglet ud af landet. Den ejes derefter af Shahens søn i de næste 30 år. En komplet restaurering bliver gennemført i løbet af 2018, og den nuværende ejer køber den i begyndelsen af 2019.
1968 Miura P400,
ejes af The Kaiser Collection i Vaduz i Liechtenstein, chassisnummer 3586, den er en ægte filmstjerne, det er nemlig den, der bliver brugt og kørt af skuespilleren Rossano Brazzi, i åbningsscenen til Michael Cain-filmen The Italian Job, der har primære 2. juni, 1969. Chassisnummer 3586 bliver valgt af Paramount-produktionslederne, til at matche farven på en hårdt beskadiget Miura, der også bliver brugt til filmens berygtede “knusende” scene. Da optagelsen er afsluttet, bliver den overlevende Miura returneret til fabrikken, og derefter leveret via den italienske Lamborghini-forhandler Zani, til sin første italienske ejer den 2. juli 1968. Efter at have stået i samlinger i Italien, Japan og Storbritannien, er den nu blevet certificeret som filmenes bil og restaureret af Lamborghini Polo Storico i 2019.
1972 Miura P400 SV,
der ejes af Jean Todt, Paris, Frankrig, chassisnummer 3673, er en af de 150 producerede Miura SVere. Bilen bærer et chassisnummer fra 1968, af en samlet og demonteret P400. Dette er gjort på anmodningen fra dens første ejer, kaptajn Arthur Mechin, en tidligere RAF-pilot, der bor i Sydafrika, og som gerne vil spare på omkostningerne ved importtold for en ny bil. Leveres i november 1972. Den er en af de sidste Miuraer, der bliver samlet. Den tilbringer næsten 30 år i Sydafrika, før den bliver solgt til USA i 2001. Købt af dens nuværende ejer, legendariske rallykører, Ferrari Formel 1 teamchef og præsident for FIA, Hr. Jean Todt. I 2016 bliver den fuldstændig restaureret af Lamborghini Polo Storico i 2018.
1968/1975 Miura SVR,
der ejes af Shinji Takei, Japan, chassisnummer 3781, er en specialbygget Miura – one of a kind. Den blev bliver på fabrikken i Sant’Agata Bolognese i 1975. Denne bil begynder livet som en Miura S, og bliver førstegang vist på Turin Motor Show i 1968, før den sælges i Italien. I 1974 bliver den købt som brugt i Tyskland af Heinz Steber. Han sender den tilbage til fabrikken, og beder dem om at bygge ham en meget speciel “racing” Miura. I 1975, efter 18 måneders arbejde, kører Steber bilen i et stykke tid, før han sælger den til en japansk samler. Forbliver i japansk ejerskab lige siden. I 2016, bliver den købt af den nuværende ejer, der betror Lamborghini Polo Storico en fuldstændig restaurering for at returnere bilen nøjagtigt som den blev leveret i 1975.
Hold nu kæft, tænk hvis historietimerne i skolen var sådan her, så havde jeg hørt meget bedre efter, hvad der blev sagt. Håber du også nød historierne, filmen og billederne.