PORSCHE KOMMER SIDST
Det er ikke altid helt skidt at komme til sidst. BMW lancerede sin X6 i 2008, Mercedes fulgte trop med en noget uheldig udgave, hvis I spørg mig. Om BMW’en er kønnere, ikke rigtigt, men den er på sin egen måde ret ’buff’ og potent.
NU sker der noget, 10 år efter X6eren kom på gaden, er Porsche klar, og de er VIRKELIG klar. Byd deres nyeste skud på SUV-stammen velkommen.
Porsche Cayenne Coupé. Den er lige så hot som peberet, den er lige så gennemført som lille søsteren og forbiulledet – 911. For der er kigget meget på 911eren, hvilket du også kan se, hvis du kigger efter. A-stolpen og dermed forruden, er sænket 20mm, dette giver et virkelig lækkert aerodynamisk og sporty look. Hele fronten er 100% som den nye Cayenne, så er du vild med den normale brutale og sultne Cayennefront, så bare rolig, det er den samme.
Mange af linjerne særligt fra siden, er 911 linje. Hofterne er blevet 18mm bredere og bagsæderne er sænket hele 30mm for at skandinaverne også kan sidde bagi uden at støde mod loftet.
Et Coupé design som dette giver dog lidt udfordringer til aerodynamikken, og derfor har Porsches fantastiske ingeniører arbejdet tæt sammen med designafdelingen, for at få den ultimative spoiler integreret, samtidig med at den ønskede effekt er tilstede. Vingen kommer op når du ramme 90 km/t og den hæver sig hele 138mm – jeg kalder det ingeniøræstetik.
Der er to typer motorer en standard med 3lites 6cyl. Turbo og så er der den man godt vil have. Den har en 4.0liters V8 med twin-turbo og 550HK og hele 770Nm. Den flår bilen op på 100km/t på blot 3.9 sek., ved hjælp af AWD og 8 trins automatgearkasse uden dobbeltkobling da vredet er så vildt, så det skal bare være holdbart. Du husker måske den gamle Cayenne video, hvor den trækker et fly?!
Den har et fuldt carbon tag der reducerer vægten med 20kg, i forhold til standardmodellen der har fuldpanoramatag, det er eller møg lækkert. Er du en god gæv skandinav på 189 cm i højden får du nok lidt problemer med at sidde foran, en på 178 sidder ret ok. Til gengæld hyrer du en chauffør og smider dig selv ind på bagsædet, så er der virkelig god plads til knæ og hoved. Og skulle chaufføren få en lidt for tung speederfod, så er bagsæderne helt sublime og har en lille bucket-effekt.
Den har lige lovligt mange knapper på kardanboksen, man skal virkelig nærstudere dem, for at huske det hele mens man kører.
Når det så er sagt, så er det virkelig en fantastisk sej og flot bil. En coupé Porsche virkelig har ramt lige i …!
Schön gemacht.
MVH
Phil – CarBeat