BMW i8 – er den sjov?
Hvis du er lidt økologisk, samvittighedsfuld, bilglad eller måske bare technofil, så har du sikkert hørt om BMW i8. Selv om teknologien opfordrer til en masse diskussioner om, hvor meget og hvor hurtig, bør der være et spørgsmål der står før alle andre – Er den sjov?
Og den heftige pris taget i betragtning, må det nok modificeres til, er den herresjov?
Det korte svar er hell yeah.
EN VILDT DYR MP3AFSPILLER
Gemmer du den sunde fornuft og går amok, så leverer i8 en fuld stereo oplevelse med svedige håndflader. En oplevelse man kun kan fnise over at tænke tilbage på. For ja, når du hiver den i sport-mode, så tænder anlægget og soundtracket til dit ’race’ bliver afspillet ude som inde, og det lyder sgu ret fedt… underligt, men fedt. Det er dog ikke sådan, som du er vant til at få kagen serveret, for her er ingen oversize V8, der brøler hæst, mens roulade-brede Michelin-sutter bliver tværet ned i asfalten.
KNIVSKAPE EGENSKABER
Det brede lave kulfiberchassis, over en alu-ramme til drivlinjen, giver knivskarpe køreegenskaber. Hjulene er store og smalle, men passer fint til den lave vægt. Det giver masser af bevægelighed på grænsen, men når du kører 10-10 arbejder du sammen med teknikken.
Den heftige elmotor kontrollerer forakslen og suger dig ind i svingene, hvis du tør stole på den og kører den til kanten. Responsen er øjeblikkelig, og med 250Nm er det rigeligt til at overkøre fordækkene, vi har faktisk smidt lidt bredere pilot sport på foran, for at udnytte potentialet helt.
TAK FOR LÅN MINI
Den lille 3-cylindrede 1,5 liters turbomotor er ’stjålet’ fra en Mini Cooper og bearbejdet så den yder, hvad BMW mener den skal, ligger centralt sammen med batteriet, og sikrer perfekt vægtfordeling. Effekten er næsten 230 hk, så turbo-lag burde være på programmet hele tiden. Det er dog slet ikke tilfældet, da endnu en 50Nm elmotor/generator, via bæltedrev, laver ‘torque-fill’ i bedste F1-stil.
TØR DU?
Resultatet er en fantastisk stiv bil, der kan køres 100% uden frygt for den bider hovedet af dig. Det skal den så også, hvis ikke ham i sin BMW M3 skal sætte dig af. For uanset teknikken så er der ”no substitute for cubes”.
NSX, PORSCHE eller MCLAREN
Hvad er pointen, hvis al den dyre teknik faktisk kun resultere i en bil, der kan køre lige op med en 911 spørger du? Well hvis du kigger på hvad en 2018+ NSX, Porsche 918 eller McLaren P1 kan med samme opskrift, er det tydeligt at fabrikkerne eksperimenterer med den nye teknologi, for at finde ud af hvor vi skal hen. De andre har forskellige prisskilte og fokus og resultater, hvad får du hos BMW?
DU BEHØVER IKKE TANKE BENZIN
Du får alt det andet eks. har jeg mange års erfaring med 911 og M3 til forretningsture, børnehave og supermarked. I8 har en ny vinkel på dette helt i tråd med det ny årtusinde. Her er perfekt komfort, lys og mobilsnak dagens orden. Du kan ’commute’ på ren el og nå den stramme deadline i den anden ende af landet, når det kræves.
WE ARE LOVING IT
Sidst men absolut ikke mindst, er der designet.
Helt ærligt, jeg køber den med øjnene. I mine øjne er det et sensationelt look, der er lige dele Star-Trek og Aventador, alene mågedørene er næsten hele prisen værd. Det hele er samlet og pakket med den yderste omhu, som ingen super-bil leverandør kan matche. Og med BMW’s gennemarbejdede pålidelighed i alle systemerne, der går igen fra resten af modellerne, er BMW i8 bare lidt foran.
Sådan er det bare, og der er faktisk ikke så meget at komme efter.
Kør på grænsen på banen!
CarBeat
Tekst JD
Foto PJZ