914 en iøjnefaldende original bliver 50 år

Ikke den Porsche de fleste kender

Med 914 var Porsche den første tyske producent til at bygge en centermotoriseret sportsvogn og sætte den til salg, det skete i 1969. For at fejre dette jubilæum, har Porsche Museum inviteret alle fans af to-sæderen til “Typically Porsche Day” søndag den 2. juni.

Oplev mere end 120 914ere

Over 120 ejere af private 914 modeller, herunderen del  fra klubberne, vil være til stede. Udover en række boder vil besøgende på “Typically Porsche Day” også kunne nyde ekspertpaneler på 914. For eksempel har den tidligere udviklings- og raceingeniør Roland Kussmaul, tidligere chassisudvikler og racerkøren Hans Clausecker, ingeniør og racerkøren Günter Steckkönig sammen med forfatteren Jürgen Lewandowski vil se tilbage på Porsche 914’s oprindelse og legendariske øjeblikke. Anthony Hatter, sammen med den tidligere Porsche udviklingsingeniør Jürgen Kapfer og produktudvikler til racerbiler Hermann-Josef Steinmetz, vil gennemgå spørgsmål om 914 rødderne og frem for alt fremtiden for det centermotorkonceptet hos Porsche og undersøge, hvorfor en centermotorkonstruktion, design, teknologi og livsstil er typisk Porsche i dag.

Adgang til “Typically Porsche Day” søndag den 2. juni er gratis.

Anden type sportsvogn til de yngre Porsche kunder

I midten af 1960’erne forsøgte Porsche at udvide sin position på markedet, med en sportsvogn i det lovende segment under 911. Et sådant projekt ville imidlertid ikke have været rentabelt for det lille firma alene. Den Zuffenhausen-baserede bilfabrikant fandt en partner i Volkswagen, da VW på det tidspunkt søgte efterfølgeren, til sin så ret forældede Type 34 sports coupé, bedre kendt som Karmann Ghia.

Ferry Porsche og VW direktør Heinrich Nordhoff gav hånd på et fælles projekt i midten af 1960’erne. Da Nordhoff uventet døde i 1968, var projektet i fare for at falde sammen. Ferry Porsche udarbejdede en løsning med den nye administrerende direktør for VW, Kurt Lotz – de to virksomheder etablerede en virksomhed med salg for øje: VW-Porsche. De markedsførte projektet på det europæiske marked som VW-Porsche. Den var tilgængelig i to versioner:

  • 914 med en firecylindret motor fra Volkswagen
  • 914/6 med en sekscylindret motor fra Porsche

Porsche 914/6, 1970, Porsche AG

Albert Graf von Goertz skabte din egen version af 914, nemlig 914/6 fra 1970. 914 bilfabrikkens største succes er en tredobbelt sejr i Marathon de la Route, der blev afholdt i Nürburgring i 1970. Der blev også opnået mange sejre inden for motorsportsport. Den sekscylindrede version havde en vellykket start i USA i forskellige racer-serier og opnået flere klassesejre. En 914/6 GT fra Team Sonauto vandt GT-klassen i Le Mans i Europa i 1970.

Rendyrket Porsche

914 er intet mindre end en rendyrket sportsvogn – høj effekt, lav vægt og mid-motor. VW-motoren var et helt nyt design med indsprøjtning. Den 1,7-liters firecylindrede model ydede 80 hk ved 4.900 omdr. /min., hvilket betyder, at den kunne nå 100 km/t på 13 sekunder og en topfart på 177 km/t. I modsætning hertil kom den 6-cylindrede Porsche-motor fra en 911 T og blev designet til maksimal sportsydelse med sine overliggende knaster, tredobbelte karburatorer og højtydende kondensator-tænding. Den to-liters boxer tilbød 110 hk ved 5.800 omdrejninger pr. Minut, hvilket gør den både meget kraftigere og mere rev-glad end sin VW-modpart. Med en tørvægt på 900 kg, eller 940 kg for den sekscylindrede variant, kunne 914’en prale af et helt unikt forhold mellem ydelses og vægt. 914 kom dog også i en S udgave, der kun blev produceret i to engangsmodeller med en ottecylindret racermotor.

Så leder du efter en unik bil med en fantastisk historie, så er 914 en virkelig overset bil fra Porsche… og VW-Porsche.

Her er et link, til nogle af de Porsche 914 der er til salg på mobile.de just in case: TRYK HER

God jagt!

Fotos: Porsche
Tekst: CarBeat

Please follow and like us: